کلسیم کربنات موجود در سنگ پا برای لطافت پوست شما

همچنین به عنوان ماده خام در تصفیه شکر از چغندر قند استفاده می شود. برای تولید کلسیم کربنات و دی اکسید کربن در یک کوره با آنتراسیت کلسینه می شود.

این آهک سوخته در آب شیرین خاموش می شود تا یک دوغاب هیدروکسید کلسیم برای رسوب ناخالصی های آب خام در طول کربناته شدن تولید کند.

کربنات کلسیم به شکل گچ به طور سنتی جزء اصلی گچ تخته سیاه بوده است. با این حال، گچ تولید شده مدرن بیشتر از گچ، سولفات کلسیم هیدراته CaSO است.
4 2H2O. کربنات کلسیم منبع اولیه برای کشت سنگهای زیستی است.

کربنات کلسیم رسوبی (PCC)، که به عنوان لجن مستعد است، یک ماده پرکننده رایج برای دستکش های لاتکس با هدف دستیابی به حداکثر مواد و صرفه جویی در هزینه تولید است.

کربنات کلسیم ریز آسیاب شده (GCC) یک ماده ضروری در فیلم ریز متخلخل است که در پوشک و برخی از فیلم‌های ساختمانی استفاده می‌شود، زیرا منافذ در اطراف ذرات کربنات کلسیم در طول تولید فیلم کششی هسته‌دار می‌شوند.

به عنوان پرکننده در کاغذ استفاده می شوند زیرا ارزان تر از الیاف چوب هستند. از نظر حجم بازار، GCC ها مهمترین انواع پرکننده هستند که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند.8 کاغذ چاپ و تحریر ممکن است حاوی 10 تا 20 درصد کربنات کلسیم باشد.

در آمریکای شمالی، کربنات کلسیم جایگزین کائولن در تولید کاغذ براق شده است. در اروپا، ساخت کاغذ قلیایی یا بدون اسید برای چند دهه انجام می شود.

PCC مورد استفاده برای پرکننده‌های کاغذ و پوشش‌های کاغذ، رسوب داده می‌شود و در اشکال و اندازه‌های مختلف با توزیع اندازه ذرات باریک مشخصه و قطرهای کروی معادل 0.4 تا 3 میکرون آماده می‌شود.

کربنات کلسیم به طور گسترده ای به عنوان یک گسترش دهنده در رنگ ها استفاده می شود، به ویژه رنگ مسطح امولسیونی که معمولاً 30٪ وزن رنگ از گچ یا سنگ مرمر است.

همچنین یک پرکننده محبوب در پلاستیک است. نمونه‌های معمولی شامل حدود 15 تا 20 درصد بارگذاری گچ در لوله‌های تخلیه پلی‌وینیل کلرید (uPVC) غیرپلاستیک‌نشده، بارگیری 5 تا 15 درصد گچ یا سنگ مرمر است.